- les bloggen nå - ny og bedre - mer innhold -

søndag, oktober 22, 2006

Støtt din lokale platebutikk

Jeg fikk med meg en film på BIFF i år. For mange ikke så mye å rope hurra for, men for meg er det uendelig mye mer enn jeg hadde turt å håpe på.
Fin film. Before the Music Dies. Dokumentar om hvordan musikkindustrien er blitt en populærkulturindustri, der artister utvikles som produkter etter produsenters ønsker og tro på markedet. Dette går selvsagt utover musikere sin mulighet til å utvikles og få publisitet. Musikk som produkt versus musikk som kunst kan man si. Et dilemma vi har hatt kjennskap til lenge. Det var likevel fint å se en dokumentar om det. Jeg kunne skrevet masse. Det pågår en interessant og dramatisk endring av musikkbransjen. For meg ble det viktigste å ta med videre det faktum at artister oftest er produkter som holder på med musikk/muzak mens musikere er de som lager og spiller musikk (det hender selvsagt at musikere blir produkter og omvendt). Det blir viktig å ikke gå seg vill. I så måte er det viktig å støtte sin lokale platebutikk.

I Bergen er dette Apollon (lenke til og bilde fra artikkel i Studvest). Egentlig minner dette meg på at det er viktig å støtte lokale foretak på de fleste områder. Den lokale nærbutikken, den lokale bonden, kjøttprodusenten, det lokale ølet osv. Slik bidrar vi til å skape og bevare samfunn og identitet.

Ingen kommentarer: