- les bloggen nå - ny og bedre - mer innhold -

mandag, september 17, 2007

Svaret fra RiksTV - Fortsatt frekk og villedende markedsføring

Her er svaret fra RiksTV, som jeg fikk på denne mailen.

Takk for din henvendelse

På nettsidene våres står det at enkelt kanalene er uten kostnad ut 2009. Ønsker man kun enkelt kanalene er det ikke kortavgift.
Kortavgiften er kun når man velger Rikspakken og Riksekstra.
Grunnen til at vi har en kortavgift er for at vi skal kunne holde linjene åpne for signaler til den enkelte.

Med vennlig hilsen
fornavn etternavn
RiksTV AS


Javel.

Jeg har også sett det de skriver i svarmailen over. Mitt anliggende med RiksTV var at det tilsynelatende gis inntrykk av at man må betale for lokaltv, åpenkanal og tv2. Jmf "RiksPakken" til 189,- pr mnd, der disse kanalene er inkludert i motsetning til alternativet over - "NRK" som er gratis. Først ved nærmere klikking på siden og utforsking av de ulike tilbud finner man selvsagt ut at lokalTV, Åpen Kanal og TV2 er gratis frem til minst 2010.
Det samme er tilfelle dersom man ser på denne siden for de som ønsker å bli kunde. Nederst til høyre står det tydelig:

"Ønsker du å kjøpe mottaker uten abonnement, og kun motta NRK sine kanaler? (min utheving) Kjøp mottaker uten abonnement her."

Først når man da klikker på lenken videre vil man se at man også får TV2 mm uten noe form for betalt abonnement.
Derfor mener jeg at RiksTV driver frekk og villedende markedsføring. De som undersøker de ulike alternativene nøye vil selvsagt raskt oppdage dette. Men jeg tror fremstillingen bevisst er gjort slik fra RiksTV sin side for å få flest mulig til å kjøpe abonnementspakken. Jeg vil også hevde at det er sannsynlig at enkelte kan ha blitt lurt til å kjøpe noe de ikke trenger.

Når man i tillegg blir presentert for en "kortavgift" på 60 i mnd som kommer i tillegg til månedsprisen på 189,- (som man heller ikke oppdager før man klikker seg videre) så understreker de sin arroganse overfor oss som kunder. Reel månedspris på Rikspakken er da 249,-. Både når det gjelder innhold og faktisk pris blir man som kunde presentert for feilaktig info ved første øyekast.
At kortavgiften må være der for at RiksTV "skal kunne holde linjene åpne for signaler til den enkelte" sier meg ingenting. Hvordan RiksTV må innrette seg, apparater, sendere, signalstyrke mm vil jeg helst vite minst mulig om. Jeg vil bare ha kanaler på TVen min, og gjerne vite hva jeg må betale for det med en gang jeg sjekker.

Når jeg skal kjøpe en vare eller tjeneste så foretrekker jeg selgere som vet hva de selger og hvor mye det koster. Når det gjelder RiksTV er det for meg tydelig at de har en pris og pakkeinnhold som de presenterer på utsiden av butikken, og en annen når man kommer inn. Metoden minner meg dessverre mer om Ali Baba i Sharm-El-Sheik enn det jeg forventer av norske tjenestetilbydere.

Ingen kommentarer: