- les bloggen nå - ny og bedre - mer innhold -

torsdag, november 29, 2007

Forvirra? Hvem? Jeg? Noen må ta ansvar!!

Jeg gjetter på at det opprinnelig var en kombinasjon av latskap, naivitet og grådighet hos Hemnes ordfører Kjell-Idar Juvik (Arbeiderpartiet) og resten av kommunestyret til å gå inn i den famøse og fatale investeringsavtalen med Terra-securities. Når det gikk galt så slo det ham så hard og uventet at han nå nærmest opptrer manisk desperat, og mest sansynlig fortsatt lider av øresus og sjokk.

I går manet han om at alle andre enn ham måtte ta ansvar (til og med eierne/sparebankene "måtte" stille opp med midler utover den tapte egenkapitalen). Så i dag, når han skjønner at det ikke vil komme penger fra sparabankene, men innser at han selv har brutt kommuneloven ved å ta opp et lån i dnbnor som han ikke har adgang til og ikke burde fått, så vil han vurdere å ikke betale tilbake til dnbnor fordi han juridisk ikke kan holdes ansvarlig for et ulovlig lån.... (dette poenget kom enda tydeligere frem i innslaget på tv2 enn hva det synes i artikkelen)
Ja, for noen må ta ansvar, fordi han, kommunestyret og Hemnes er blitt grundig lurt, og det kan ikke de noe for, så noen andre må jo ordne opp i dette. Juvik og Hemnes kan jo ikke, der er jo blitt lurt!

(jeg kunne gjerne fortsatt litt om det gamle poenget om at sosialdemokrati og sosialisme i alt for stor grad er med på å sy puter under armene på folk, slik at de ikke yter sitt beste, og i mindre grad tar ansvar for egne gjerninger, men skal nøye meg med å nevne det....)

Når det nå ikke virker som om Hemnes-ordføreren tenker på å gå, og det heller ikke er mulig å få fjerna ham før om fire år, kan ikke i det minste noen få sendt ham på ferie i en uke eller tre?
Jeg mener; Når vi ikke kan kjøre bil den første timen etter en liten øl, vil jeg mene at man hverken bør lede en kommune eller uttale seg på tv de første ukene etter et slikt sjokk!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Tiltredes.
Jeg er så oppgitt og forbanna på kommunene i denne saken at jeg vet ikke å få sagt det.

Terra har gjort noen grove feil, men de har kredittilsynet på nakken, jurister og media som følger deres minste blunk - og det hersker vel ingen tvil om at de på en eller annen måte må ta konsekvensene av sine handlinger. Det har de jo også begynt å gjøre.

Men kommunene ... den ansvarsfraskrivelsen man ser der er HELT horribel. Lokaldemokratiet har virkelig fått seg en knekk av de siste dagers hendelser

radiohode sa...

På Grosvold i går sa den avgåtte direktøren at "han tar ansvar". Javel? Han stikker av? Er det å ta ansvar? Gammel diskusjon, men likevel.

Carl Christian sa...

sissel: mye av den interessante delen av debatten ble tatt på din blogg og audun Lysbakkens.
radiohode: ja, altså hva vil si å ta ansvar i en slik situasjon. Hva mer kan han gjøre enn å ofre stillingen sin? Jeg har fått inntrykk av at enkelte mener at han mfl må/bør betale av sin egen lomme for Terras feil. Er det det du mener?
Jeg er svært skeptisk slikt, og mener langt på vei at slike holdninger primært utløses av en misunnelse hos meningmann (De har jo så mye, også de fete bonusene da!!??!), hvilket er et dårlig grunnlag for bidrag til debatt og avgjørelser.
Dersom en arbeidstakere bør være økonomisk ansvarlige for sin bedrift (utover evt innskutt egenkapital) åpner det en rekke debatter. Jeg kan umiddelbart tenke på noen, som:
Hvem av arbeiderene er ansvarlig for hvor store beløp i hvilke type situasjoner? Hvordan fordeles det økonomiske ansvaret mellom arbeiderene? Hvis det å jobbe i en bedrift innebærer en økonomisk risiko, bær vi da ha høyere lønninger og bonuser som en kompensasjon for økt risiko?
Bør kanskje forsikringsselskapene lage nye arbeidspersonforsikringer?

egentlig synes jeg dagens ordninger er rimelig bra.