- les bloggen nå - ny og bedre - mer innhold -

torsdag, oktober 09, 2008

Elbil med god infrastruktur

De få elbiler som vi har sett til nå har kun fungert som bil nummer to for travle bymennesker, eller som reklameplakater for tidsriktige bedrifter i byene. På grunn av batterikapasiteten er de små og lette. De har kort rekkevidde. Oppladning tar uforholdsmessig lang tid.
De er lite fleksible, ikke egnet for familier, langturer, massiv oppakning, kort sagt mye av det vi bruker biler til i dag. De fungerer kun for korte byturer. Dette har til nå vært blant de største hinder mot en effektiv utvikling av batteridrevne biler.
Shai Agassi (ikke norsk wikipedia enda nei, men like godt å merke seg navnet med en gang) har langt på vei løst disse problemene. Han er en tidligere sjef i SAP, men sluttet der, startet opp Better place og har nå blant annet Renault-Nissan som samarbeidspartner.

For å løse utfordringene elbilen har hatt til nå, har han blant annet valgt å se på biler og distribusjonen av dem som vi idag ser på mobiltelefoner!! Vi som brukere trenger ikke å eie batteriene, vi kan leie de av energileverandøren(e), og kjøpe et abonnement. Da kan bilene selges sterkt rabattert fordi energileverandøren får igjen pengene sine gjennom energikjøpet. At bilene i tillegg kommer i alle størrelser og med lademuligheter i hjemmet og på jobb, innebygget GPS som har full oversikt over ledige ladestasjoner og gjenværende energinivå, samt at det er mulig å bytte ut hele batteriet på 5 min på en byttestasjon, når man ikke har tid til å lade er alle spennende løsninger på de problemer vi har hatt til i dag. Pilotprosjektene i Israel og Danmark høres også lovende ut, spesielt med tanke på at man trenger store og gode områder for å få bygd ut og testet ut infrastrukturen. Dersom de får dette til å fungere i disse landene er det i mine øyne mye som kan tyde på at resten av verden står for døren. Se mer i wired magazine.

Til nå har vi hørt svært lite om dette i Norge, men nå ser det ut som om NRK (og Schrødingers Katt) har fanget det opp. Kanskje fordi Hans De Boer (fra Better Place) er på besøk i forbindelse med Lavutslippskonferansen 13. Oktober. I følge NRK er StatoilHydros avdeling for alternative drivstoff (veldig pop for tiden - selvsagt) interessert og i dialog med Better Place for å lære mer.

Hvorfor vi ikke har hørt noe om dette i Norge før nå er selvsagt høyst usikkert, men prosjektet har holdt på i noen år, men jeg har kun funnet enkelte oppsalg. som disse gamle fra Porten til Midtøsten, Norge i Dag (jada, Agassi er Israeler), og en artikkel i Økonomisk Rapport fra august om energikrisen og elbiler.

Jeg lar meg derfor friste til å spekulere litt. Kanskje er teknologien for bra til at det er interessant for oss (Vi vil bygge ut oljefelter i Lofoten og Vesterålen). Kanskje det ikke passer fyrtårnet, månelandingen og regjeringa å gå for raskt fra olje til alternativ energi. Vi vil gjerne være en miljønasjon, men vil helst kjøpe kvoter og rense CO2 slik at vi kan produsere og selge mest mulig olje først...

2 kommentarer:

A H Greaker sa...

Veldig interessante saker gitt! Har samderdsel som en av mine sterkeste interessefelt så jeg kikker videre på dette og lar meg inspirere litt. Gracias.

Carl Christian sa...

hyggelig at du fikk noe ut av dette. Selv synes jeg det er viktig at flest mulig får vite om denne typen alternativer til dagens løsninger. Det er viktige eksempler på hvorfor man må satse bredt på alternativer til olje og gass. Det finnes et utall prosjekter, og selv om mange ikke vil lykkes, så er sannsynligheten stor for at noen vil få avgjørende betydning for utviklingen i en ikke alt for fjern fremtid. ...men siden vi er en stor oljenasjon er jeg redd faren er stor for at vi blir blant de siste som er med på utviklingen.