- les bloggen nå - ny og bedre - mer innhold -

fredag, februar 29, 2008

Det står på viljen

Det er så deilig å være først!

Dagen etter at jeg skriver et kort og humoristisk innlegg om sykkelens fortreffelighet på bloggen min, så har BT forsideoppslag der de viser at jeg har rett. Sykkel er raskere en buss og bil i Bergen når transportetappen er omtrent ti kilometer eller mindre. Jeg vil tørre å påstå at svært mange av Bergens innbyggere har mellom fem og femten kilometeres reise til jobb (selvsagt er det også mange som har lengre eller kortere arbeidsreiser). Av disse (med 5-15 kms reisetid) igjen er det (skulle jeg tro) mange som bare "må" velge bilen. Det er eneste alternativ.
-Javel!
Hva skal man eller si til det?

-Må velge bilen?
Hvorfor det?

Fordi den står der, utenfor huset/leiligheten er sannsynligvis en riktigere grunn enn en rekke bortforklaringer. Men selvsagt, det er enkelte som ofte/alltid trenger bil av ulike grunner, og det er enkelte som tidvis trenger bil av ulike grunner. Men jeg tror at mange (selv om de påstår at de må bruke bil) mange av ukedagene kan komme seg dit de skal bedre på andre måter enn med bilen. De trenger bare å vekkes. De må kanskje røskes ut av sine vaner. De kan ha vokst inn i et bekvemelighetsmønster. Den umiddelbare tilgjengeligheten gjør at de knapt merker hvordan bilen(e) reduserer fremkommelighet, tilgjengelighet og bevegelsesfrihet til hver og en av oss (i byene).

Men så sitter man der, i bilen dag ut og dag inn, og stamper i kø. frem og tilbake. Hører litt på radioen. Tenker litt på hva man skal gjøre når man endelig kommer hjem. Irriterer seg over andre bilister, og ikke minst syklister som hopper frem og tilbake mellom fortau, gangfelt og kjørebane like uforutsigbart som en øyenstikker flyr over et stille skogsvann. Tenker at man burde fått trent litt mer. Kommet seg ut i naturen, på den ukentlige joggeturen rundt vannet/opp fjellsiden. Eller kanskje man skulle skaffet medlemskap på SATS. Det ligger jo på vei hjem, og rett ved en god dagligvarebutikk. Det ville jo vært genialt. Da kan man effektivisere. Kjøre hjem fra jobb og stikke innom både trening og butikk på vei hjem.
Men hvorfor ikke effektivisere enda litt til? Hvorfor ikke forenkle enda et hakk?
Hva om flere valgte å bruke sykkelen til jobb?
Vi som sykler trenger ikke å tenke på å sette av tid til trening, de fleste av oss kommer oss sannsynligvis raskere frem til jobben slik, vi sparer penger både mtp bilutgifter og treningssenter og i tillegg så bidrar vi til en reduksjon av støy, bråk og trengsel i bymiljøet. At vi også reduserer CO2-utslipp synes jeg er et underordnet poeng.

....men barnehagen...
...men melka (øllet) er for tungt å ha med på sykkelen...
...men, jeg kan ikke være svett på jobb...
-sier enkelte.

-Joda, selvsagt. Alle kan ikke sykle. Noen må bruke bil. Men jeg tror mange kan velge buss og sykkel oftere. Man kan bruke barnesete bak på sykkelen, Veslejenta mi synes sykling til byen er kjempestas. Man trenger ikke handle de tunge dagligvarene hver dag. Mange av oss har mulighet til å skifte/dusje på jobb. Jeg tror også at mang av oss i Bergen har det sånn at vi kan sykle ned til jobb, og opp hjem. Det er derfor ikke sikkert at man blir så svette at man trenger en dusj ved ankomst til jobb.

Med andre ord så står på viljen for mange. Evnen til å tenke løsninger fremfor begrensninger når det kommer til alternativer til daglig bilbruk. Det er nettopp dette politikere må innse. De må hjelpe oss slik at viljen blir bedre. Flere sykkelveier, enklere bussystemer er to gode stikkord å starte med.

Jeg har skrevet mer om bil vs sykkel/buss her og her og her.

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja. Ja. Ja. Ja. Og atter ja.

Mange flere kunne syklet hvis de hadde giddet. Jeg hører også stadig unnskyldningen om matvarer, barn osv - selv syns de dette er gode forklaringer. Jeg er langt fra alltid enig.

Jeg syns ikke det er en god forklaring at de må kjøre barna på trening. Jeg syns barna kan sykle selv - hva i all verden er 4 kilometer, og de skal på TRENING!

God helg :)